بزرگترین کنفرانس سراسری علماء شیعه آلمان و نمایندگان مراکز اسلامی شیعی در آلمان

بزرگترین کنفرانس سراسری علماء شیعه آلمان و نمایندگان مراکز اسلامی شیعی در آلمان در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

کنفرانس سراسری  علماء شیعه آلمان و نمایندگان مراکز اسلامی شیعی در آلمان در روز شنبه 1387.03.11 با حضور روحانیون و فعالان مذهبی عضو اتحادیه علماء شیعه آلمان و نمایندگان بیش از 120 مرکز اسلامی شیعی در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

این مراسم  که با حضور نمایندهء آیت الله العظمی سیستانی برگزار گردید بسیاری از مراجع عظام تقلید و رهبران بزرگ دینی نیز با ارسال پیام و یا با تماس های خود از برگزاری آن تقدیر نمودند و این حرکت تاریخی را مورد تایید قرار دادند. 

در طول این همایش یک روزه که از ساعت 10 صبح تا ساعت 22 شب بوقت آلمان ادامه پیدا کرد علماء و نمایندگان مراکز به بحث و سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین شیخ ابو باقر رکابی عضو هیئت رئیسه اتحادیه علمای شیعه آلمان گزارشی از روند شکل گیری و اهداف این کنفرانس ارائه نمود .

 آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی رئیس اتحادیه اروپایی اسلامی علما و تئولوگهای شیعه  و ریاست این اجلاس پس  از خوش آمدگوئی به شرکت کنندگان در اجلاس به سخنرانی پرداخت و ضمن تأکید بر شرائط ویژه و خاص این مرحله از تاریخ برای مسلمانان و بالأخص شیعیان ابراز داشت:
پس از گذشت چندین دهه از حضور مسلمانان در جامعه اروپائی ، و بطور خاص در جامعهء آلمانی ، اکنون مسلمانان به عضوی از این جامعه تبدیل شده اند . گر چه مسلمانان ، مانند همهء مهاجران دیگر ، در ابتداء ، از کشورهای مختلف به این سرزمین آمدند و هم خودشان و هم این جامعه ، آنان را بصورت « میهمان » تلقی می کرد . امّا اینک بزرگترین اشتباه این است که این « تصور میهمان بودن » همچنان تداوم یابد. هیچ جامعه ای ، پدیدهء « میهمان بودن » را برای دراز مدّت نمی پذیرد تداوم « میهمان بودن » در یک دورهء زمانی طولانی ، علاوه بر آنکه به خود « میهمان » آسیب می رساند ، آسیب های جدّی فراوانی را برای « جامعهء میزبان » به دنبال خواهد داشت . کمترین این آسیب ها ، ایجاد اختلال در « انسجام اجتماعی » است .

« جامعه » همچون یک موجود زنده نیازمند فکر ، اندیشه ، فعالیت ، پویایی ، امنیت ، رشد و تکامل است . و یک « جامعه» آنگاه می تواند از این خصوصیات برخوردار باشد که دارای « انسجام و به هم پیوستگی  » باشد. یعنی تمام اجزاء و اعضای حاضر در مجموعهء « جامعه » بگونه ای با یکدیگر هم گرایی و تفاهم داشته باشند که همهء آنها اعضاء و اجزای یک « کلّ به هم پیوسته » بشمار آیند . اگر منظور از اینتگراسیون ، که در جامعه اروپایی و مشخصاً در آلمان مطرح می شود حفظ « انسجام اجتماعی » با تعریفی که اشاره شد باشد در اینصورت مسلمانان نیز تردیدی در ضرورت آن ندارند ، اما لازمهء اینتگراسیون با مفهومی که اشاره شد هرگز این نیست که هویت افراد جامعه که مبتنی بر تفاوتهای آنان است نادیده گرفته شود . و اصولاً ، تفاهم و انسجام اجتماعی بدون وجود تفاوت و تکثّر و بدون به رسمیت شناختن حقوق افراد و اقلیّت ها معنا پیدا نمی کند .

آیت الله قائم مقامی در ادامه تصریح کرد:

از اسلام ، تفسیر ها و قرائت های متعددی وجود دارد ، برخی ظاهر گرایانه و متحجّرانه و برخی نیز بر اساس سلایق و برداشتهای شخصی خود آن را تفسیر می کنند ، امّا خوشبختانه شیعه به « اسلام ِ اجتهادی » معتقد است . « اجتهاد » یعنی تفکیک میان ثابتات و متغیرات ِ احکام اسلامی و ارایهء تفسیری عقلانی و روزآمد از اسلام ، با حفظ ملاکات و ارزشهای ثابت و اصیلی که در متون اسلامی ، یعنی کتاب و سنت آمده است .

بنابراین ، در شیعه بطور اصولی ، تفسیر های سلیقه ای ، تفسیر های ظاهرگرایانه و متحجّرانه و تفسیر های افراطی و غیر عقلانی هرگز قابل قبول نیست . و هر نوع تفسیری از این دست ، انحراف از اصول و چارچوبهای شیعه  یعنی ازمدرس اهل البیت (ع) می باشد .

« اعتدال و عقلانیّت » دو مشخصّه اصلی « اسلام اجتهادی » است . اصل « امامت » که « اسلام اجتهادی » مشروعیّت خود را از آن می گیرد ، بیانگر این نکته مهم است که گرچه نبوّت خاتمه یافته است ولی « تفسیر قرآن » و متون دینی ، فرایندی دائمی است که به موازات جریان ِ زندگی انسان و واقعیت های عصری  تداوم می یابد و به همین دلیل در فرایند  اجتهاد شیعی ، دو عنصر زمان و مکان نقش مهم و تعیین کننده ای دارد.و البته این تفسیر بر اساس ملاکات و معیارهای شناخته شده می باشد نه بر اساس سلایق و فهم شخصی !

بی تردید  اگر « اصل امامت » و وجود امامان بزرگوار اهل البیت (ع) نبود ، امروز چیزی به نام « اسلام اجتهادی » وجود نداشت و در تنیجه هیچ نشانی نیز از « عقلانیت اسلامی » وجود نداشت .

و نهاد « مرجعیت » و وجود « مراجع بزرگوار تقلید » در طول تاریخ شیعه ، نشانی آشکار از پای بندی به « اسلام اجتهادی » است. روحانیت و در رأس آن مراجع مذهبی ، هماره با صیانت و حفاظت از « اسلام اجتهادی » ، مانع از تفسیرهای نادرست شده اند  . و بی تردید حرکت در خط مرجعیّت تضمین کنندهء سلامت و درستی هر جریان و حرکتی خواهد بود .

وی یادآور شد : متاسفانه در جامعهء اروپایی ، تصویر نادرستی از اسلام و مسلمانان ارائه داده می شود و علی رغم شعارهایی که در مورد گفتگو و تفاهم ادیان سرداده می شود . اما گاه دیده می شود حتی برخی رهبران مذهبی بگونه ای سخن می گویند که بذر دشمنی و نفرت را در جامعه می پراکند.
اخیراً رهبر پروتستانهای آلمان مطالبی را در مورد پیامبر اسلام (ص) و مسلمانان گفته است و حال آنکه من قبلاً در ملاقاتی که با هم داشتیم به ایشان گفته بودم که بهتر است شما از جامعه مسیحیت انتقاد کنید و در مورد مسائل اسلامی اظهار نظر نکنید و ما مسلمانان نیز به « خود انتقادی » بپردازیم تا بدین وسیله تفاهم حاصل شود وگرنه انتقاد شما از مسلمانان علاوه بر آنکه به دلیل عدم آشنایی دقیق تان با مسائل اسلامی نادرست خواهد بود ، هرگز به ایجاد تفاهم کمک نخواهد کرد.
قائم مقامی در پایان با اشاره به برخی از تفرقه افکنی هایی که به نام قومیت و ملیت در میان مسلمانان و شیعیان صورت می گیرد ، چنین تقسیم بندی هایی را موجب تضعیف جریان پیروان اهل البیت (ع) دانست. »  

لازم به ذکر است که قرار بود در این کنفرانس حجت الاسلام والمسلمین کشمیری به نمایندگی از آیت الله العظمی سیستانی حضور یابد که به دلیل بستری شدن در بیمارستان ، حجت الاسلام والمسلمین طریحی یکی دیگر از اعضای دفتر آیت الله سیستانی در جلسه حاضر شد و به ایراد سخن پرداخت. علاوه بر آن برخی از مراجع عظام تقلید حوزهء علمیه نجف و قم با ارسال پیام های شفاهی و کتبی از این حرکت تاریخی استقبال کرده و آن را مورد تایید قرار دادند.

حجت الاسلام والمسلمین طریحی در سخنان خود با اشاره به اینکه همهء مراجع بزرگوار شیعه از گذشته تا به امروز تاثیر به سزایی در انتقال تراث اهل بیت (ع) داشته اند گفت :
مراجع بزرگی چون امام خمینی (ره) با اخلاص و مجاهدت و نیت صادقانه فقط سعی در اعتلای کلمهء لااله الا الله داشته اند و در این راه فقط و فقط با اتکاء به خداوند پیش رفته اند. و اینک ما نیز باید با فعالیتهای جمعی و در خط مرجعیت این راه را ادامه دهیم .
وی با آرزوی موفقیت برای این حرکت مهم  در انسجام مراکز شیعی ، آن را حرکتی تارخی و مهم توصیف کرد و ضرورت ارتباط با نهاد مرجعیت را مورد تاکید قرار داد.

 شایان ذکر است در جلسهء بعد ازظهر این اجلاس رأی گیری برای کمیتهء موقت پی گیری مسائل فدراسیون اسلامی شیعیان در آلمان تا رسیدن به نتیجهء نهایی زیر نظر اتحادیهء علماء شیعه نیز به عمل آمد که طی آن 9 نفر به عنوان اعضای اصلی و 2 نفر به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند . در بین انتخاب شدگان از ملیتهای آلمانی ، ترک ، ایرانی ، عراقی ، لبنانی ، مصری ( مستبصر ) ،  افغانستانی ، پاکستانی ، بوسنیایی حضور دارند . 

 اعضای کمیتهء ویژهء آماده سازی و راه اندازی فدراسیون اسلامی شیعیان آلمان به ترتیب میزان آراء:

دکتر اونال قیماچی ( ترک )

دکتر عامر فتیج ( بوسنیایی – آلمانی )

احمد موسوی ( لبنانی )

دکتر علی عماری ( ایرانی )

سید عدنان شیخانی ( مصری )

کفایت حسین  ( پاکستانی )

دکتر اسحاق حجت (  ایرانی )

سید خلیل جوادی (  افغان )

دکتر زین العابدین الخفاجی ( عراقی )

اعضای علی البدل :

دکتر جلیل لفته ( عراقی )

حسین راجوک ( لبنانی )

آقای سید عامر مسئول دارالتراث برلین نیز به عنوان سخنگو انتخاب گردید.  

 در پایان این اجلاس  اتحادیه علماء شیعه و نمایندگان جمعیت های اسلامی مشترکاًً قطعنامه ای را در 6 بند که تأکید بر اتحاد و هماهنگی شیعیان و جمعیت های اسلامی و همچنین تفاهم و دوستی با پیروان دیگر ادیان ابراهیمی داشت را به تصویب رساندند که ذیلا  به قسمتهایی از آن اشاره می شود :

 - لازم است که این نکته را مورد تأکید قرار دهیم که تشکیل جمعیّت ها و اتحادیه های دینی میان مسلمانان ، هرگز به معنای انزوای از جامعه ، و بی تفاوتی و عدم احساس مسئولیت به مسایل ، مصالح و ضوابط و قوانین آن نیست . بلکه چنین جمعیّت هایی همکاری و تلاش جمعی برای ایفای هر چه بهتر نقش و مسئولیت ما در جامعه می باشد و در واقع مصداق آیهء شریفهء قرآن « تعالوا علی البرّ و التقوی » ( در نیکی ها و پرهیز از بدی با یکدیگر همکاری نمائید . ) می باشد .
ما ضمن تاکید حرکت ایجاد هماهنگی و اتحاد جمعیت های اسلامی که در آلمان با توافق مسلمانان و حکومت در حال شکل گیری است ، معتقدیم موضوع هماهنگی و ایجاد سازمان مرکزی مسلمانان یک فرایند است نه یک پروژه ! و از این رو باید تمام شاخصه ها و عناصر یک فرایند اجتماعی در آن در نظر گرفته شود . و مهمترین این شاخصه ها ، حفظ ماهیّت دمکراتیک این پروسه و اقدام از پائین به جای اقدام از بالا می باشد . بدیهی است تنها در اینصورت می توان حمایت همه مراکز و جمعیّت های اسلامی از این حرکت را انتظار داشت ، از این رو مشارکت فعّال همه جمعیّت ها و مراکز اسلامی با تنوع و تعدّد سلایق و مذاهبی که دارند قطعاً ضروری است و غیبت هر کدام از آنها از این پروسه ، بی تردید درستی و صحّت آن را مخدوش می نماید و موفقیّت های آن را ناپایدار و سست خواهد نمود . و جمعیت های شیعی نیز با تشکیل کمیته ای ویژه آماده سازی فعالیت رسمی فدراسیون مراکز شیعی ، چگونگی مشارکت در این فرایند را پیگری خواهند نمود.

 - مسلمانان ، مسیحیان و یهودیان همگی اعضای خانواده بزرگ دینداران هستند همانطور که تکثّر و تعدّد اعضای یک خانواده ، با صمیمیّت ، دوستی و تفاهم آنان ناسازگاری ندارد ، ما اعضای این خانوادهء بزرگ نیز باید از هر فرصت و امکانی برای توسعه و گسترش دوستی و تفاهم میان خود بهره بگیریم و باید جداً از هر رفتاری و گفتاری که این تفاهم و صمیمیت را تضعیف نماید پرهیز نمود . اینک ما فراتر از شعار ، نیازمند اقدامات عملی و جدّی در راه « توسعه ء تفاهم » هستیم .

لینک به منبع خبر