تاریخ :22.12.2005

متن خبر : مراسم جشن میلاد حضرت عیسی (ع) در روز پنجشنبه بیست و دوم دسامبر 2005 با حضور مسلمانان و شخصیتهای مذهبی از ملیتهای مختلف و نیز عده ای از مسیحیان که از طریق ارسال دعوتنامه و یا روزنامه های کثیر الانتشار از برپایی این مراسم مطلع شده بودند برگزار گردید . این مراسم با شکوه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم که اشاره به داستان تولد حضرت عیسی (ع) داشت آغاز گردید . در ادامه استاد مهدی رضوی یکی از شخصیتهای مذهبی آلمانی به ایراد سخنرانی پرداخت : ایشان با تبریک میلاد حضرت عیسی (ع) به حضار ، این مراسم را یکی از فرصتهای خوب و مناسب برای گردهمایی و نزدیکی بیشتر مسلمانان با مسیحیان دانست . مهدی رضوی در بخش دیگری از سخنان خویش ضمن اشاره به نظریات چند تن از علماء مسیحی در مورد تعداد انجیل های معتبر و مرجع ، به داستان پناه بردن عده ای از مسلمانان در زمان پیامبر اکرم (ص) به حبشه اشاره کرد و افزود : در آن زمان جعفر بن ابیطالب آیاتی از سوره مریم که در ارتباط با حضرت عیسی (ع) بود را برای نجاشی پادشاه وقت حبشه قرائت کرد که می توان گفت یکی از دلایل حمایت نجاشی از مسلمانان شد . وی گفت : از این موضوع می توان به عنوان یکی از قدیمی ترین نقاط اشتراک بین مسلمانان و مسیحیان یاد کرد که باعث باز شدن باب دیالوگ و ترویج آن بین مسلمانان و مسیحیان گردید . در ادامه رئیس مرکز اسلامی هامبورگ ضمن تبریک میلاد حضرت عیسی (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت : سید عباس حسینی قائم مقامی در بخشی از سخنان خویش به دیدگاه کلی اسلام و قرآن به دین اشاره کرد و افزود : به تصریح قرآن کریم جوهر و روح تمام ادیان یکی است و تمام ادیان از آئین حضرت ابراهیم تا آخرین پیامبر ، حضرت محمد (ص) جوهر و روحشان یگانه می باشد و در حقیقت تفاوتی که وجود دارد در شرایع این ادیان می باشد . و به همین دلیل می توان گفت که قرآن تنها کتاب مقدسی است که در متن خود استراتژی وحدت ادیان را بیان کرده است و نیز پایه گذار انتگراسیون می باشد . وی همچنین افزود : نقطهء مشترک اسلام با سایر ادیان معنویت است به خصوص این نقطهء اشتراک با ادیان ابراهیمی وجود دارد که نوع خاصی از معنویت یعنی همان معنویت توحیدی را تبلیغ می کنند . اسلام فقط با مادی گراها و کسانی که جز عالم ماده چیزی را قبول ندارند نقاط مشترک ندارد .آئین اسلام آخرین دین می باشد اما نه تنها خود را جایگزین دین مسیحیت و یهودیت نمی داند بلکه مسیحیت را نیز جایگزین دین یهودیت نمی داند و یک دیدگاه کلی و واحد دارد بطوری که اسلام خود را حاصل جمع همه ادیان می داند .وی تأکید کرد : اعتقاد به حقانیت مسیح جزوی از اعتقادات اسلام است و نیز سنت یهودی و سنت مسیحی بخشی از هویت اسلامی می باشد و در حقیقت اسلام می گوید ما پیامهای معنوی و قدسی دیگر پیامبران را بازگو کرده و تکمیل کرده ایم . بنابر این اسلام نقض ادیان قبلی نیست بلکه استمرار و تکمیل آنان می باشد . رئیس مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خویش به مفهوم کلی کفر در قرآن کریم اشاره کرد و اظهار داشت : کافر در قرآن کریم دو مفهوم کلی دارد یک مفهوم اعتقادی و کلامی و دوم مفهوم جامعه شناختی و سیاسی . کافر در مفهوم اعتقادی و کلامی به کسی اطلاق می شود که خدا و عالم معنا را قبول ندارد و جز عالم ماده چیزی را نمی پذیرد و هر قدرت برتری را انکار می کند . در قرآن حتی در مورد مشرکان یعنی کسانی که به چند خدا اعتقاد دارند و خداوند یگانه را قبول ندارند واژه کافر به کار نرفته است . و اما کافر در مفهوم جامعه شناختی و سیاسی به کسانی اطلاق می شود که به اعتقادات توحیدی و ادیان الهی و جهان برتر اعتقاد ندارند و در عین حال در صدد تحمیل عقاید خویش به دیگران هستند و با اتکاء به زور می خواهند جلو عقاید دیگران را گرفته و حقیقت را بپوشانند . و این که قرآن می گوید با کفار و رهبران کفر مبارزه کنید منظور همین گروه دوم هستند . پیام قرآن کریم کاملاً پیام عقلانی و منطقی است که هیچگاه نگفته است من را بپذیرید بلکه می گوید سخنان من را شنیده و در آن تأمل و اندیشه نمایید . وی در خاتمه یادآور شد : مسلمانان اصول لازم برای همزیستی و اشتراکات با پیروان ادیان مختلف را دارند و لذا باید دیگران با قرآن بیشتر آشنا شوند و مسلمانان هم باید بیشتر به قران عمل کنند . امیدوارم که سال آینده سال صلح و آرامش در سرتاسر گیتی باشد. در پایان این مراسم با شیرینی و شام از میهمانان پذیرایی به عمل آمد . لازم به ذکر است که آذین بندی نمای بیرونی مسجد امام علی (ع) هامبورگ در رسانه های آلمانی انعکاس گسترده ای یافت . برخی از روزنامه های پرتیراژبا اشاره به جشن ادیان مختلف در میلاد حضرت مسیح (ع) با چاپ عکسی از نمای تزئین شدهء مسجد امام علی (ع) یاد آور شدند علیرغم آنکه مسلمانان کریسمس را قبول ندارند ولی اینچنین در جشن میلاد قدسی حضرت مسیح (ع) با هموطنان مسیحی خود همگام شدند .